Beter gevonden worden? Het allerbelangrijkste is dan u een domeinnaam vastlegt. Doe het nu?
Het liefste maakt u een eenvoudige webpagina met uw bedrijfsgegevens, adres, telefoonnummer etc. De rest hierna is mooi meegenomen, maar minder belangrijk.
Stap 1: meld je gratis aan bij Google Places Zakelijk
Ga naar de aanmeldpagina van Google Places Zakelijk. Als je al bekend bent bij Google, bijvoorbeeld omdat je een Gmail-account hebt, dan kun je daarmee inloggen. Heb je nog geen account bij Google, dan kun je die gratis aanmaken. Het kan zijn dat je na het inloggen in je profiel uitkomt. In dat geval moet je even opnieuw op de link ‘Bedrijfscentrum’ klikken.
Stap 2: vul je bedrijfsgegevens in en check de positionering
Vul je bedrijfsgegevens zo accuraat mogelijk in. Houd goed in de gaten dat alles wat je hier neerzet openbaar gemaakt wordt op het internet. Kijk in het kaartje of het markeringsbolletje op de juiste plek staat. Je kunt dit eventueel corrigeren. Tip: gebruik in je bedrijfsomschrijving bij voorkeur de zoektermen waar je graag op gevonden wilt worden.
Stap 3: ga verder met het aanvullen van je vermelding
Vul hier je openingstijden in, welke betaalmethodes je accepteert, eventuele foto’s van je pand of diensten, je logo of sfeerfoto’s van je winkel. Let op: de foto die je als eerste toevoegt is de hoofdfoto van je bedrijfsvermelding. Deze foto is als enige zichtbaar wanneer je bedrijfsvermelding zichtbaar is in de zoekresultaten van Google of in Google Maps. Vergeet niet om bij ‘Aanvullende details’ de dingen te vermelden die jou bijzonder maken. Als je klaar bent, klik dan op Verzenden.
Stap 4: verifieer je aanmelding
Heel belangrijk, dit verifiëren, want anders zou iedereen zich als jouw bedrijf kunnen voordoen. Wanneer je de vermelding geactiveerd hebt duurt het ongeveer zes weken voordat je vermelding op Google Maps wordt weergegeven. Je kunt de status controleren door terug te keren naar Google Places Zakelijk en aan te melden met de id en het wachtwoord van je Google-account.
Van B naar A!
Wanneer je bedrijfsvermelding uiteindelijk werkt volgt er een nieuwe uitdaging. Omdat er steeds meer bedrijven zijn die zich aanmelden valt het niet mee om bovenaan te komen – en dat is wel wat je wilt. De positie van je bedrijf wordt met name vastgesteld aan de hand van een algoritme. Omdat Google Places een dienst is die nog regelmatig wordt vernieuwd, wijzigt dit algoritme ook regelmatig. Uit eigen ervaring kan ik je wel alvast enkele tips geven die je in kunt zetten om een hogere positie te verkrijgen in Google Places.
Vul de gegevens van je bedrijfsvermelding zo volledig mogelijk in. Dus ook foto’s en eventuele openingstijden.
Verwerk een zoekwoord in je titel. Dus meld je niet aan als ‘Refresh’ maar als ‘schoonheidssalon Refresh’.
Probeer het maximale aantal categorieën in te vullen. Bij de eerste categorie moet een standaardcategorie worden gekozen. Bij de andere 4 mag je zelf iets verzinnen. Denk hierbij aan categorieën waarop jouw bezoekers zullen zoeken.
Positieve recensies zijn belangrijk voor je ranking in Google Places. Zorg er dus voor dat een aantal van je klanten jou een goede recensie geeft.
Maak gebruik van lokale linkbuilding, bijvoorbeeld via websites als Telefoongids.nl, Openingstijden.com, Yalwa.nl, Locanto.nl, ilocal.nl, Nationalebedrijvengids.nl, social media en Allebedrijvenin (typ in Google [allebedrijvenin + stad] en je vindt jouw gewenste onderdeel van deze site).
Meten = weten
Statistieken
Benieuwd hoe vaak je bedrijfsvermelding is vertoond en hoe vaak gebruikers belangstelling hebben getoond in jouw bedrijfsvermelding? Dit kun je heel gemakkelijk terugzien in de statistieken. Wanneer jouw bedrijfsvermelding wordt weergegeven in Google kun je alle statistieken zien door in te loggen in Google Places Zakelijk. Hier kun je ook zien met welke gebruikte zoekwoorden jouw bedrijfsvermelding is vertoond in Google. Succes!